понеділок, 2 грудень 2024, 19:56
Новини

Застосунок Дія – це зручно і безпечно

Застосунок Дія – це зручно і безпечно

Другий рік поспіль в Україні впроваджується проєкт цифрової держави Дія. І вже більше ніж для 10 мільйонів українців мобільний застосунок став невід‘ємною частиною життя. Та багато українців і досі не готові користуватися нововведенням. А дарма. Адже, як виявилося, Дія — це ваш особистий помічник, що замість вас носиться по численним державним організаціям і установам, подає заяви і отримує необхідні довідки і, врешті, приносить їх вам у смартфон. На все він витрачає лише кілька хвилин. І до речі, ніяких черг, бюрократії чи корупції…

Отож, як працює Дія, наскільки вона безпечна, як допомагає в щоденному житті українців, ми запитали у керівника із розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України Мстислава Баніка під час відкриття пункту Команди підтримки Дія в хмельницькому гіпермаркеті «Епіцентр».

— Частина українців на сьогодні не до кінця усвідомлюють навіщо їм Дія і сприймають це лише як можливість згенерувати COVID-сертифікат. Але ж Дія — це набагато більше?

В країні вся інформація зберігається у більш як 350 державних реєстрах. За кожен з цих реєстрів відповідає певне міністерство чи відомство. Коли в нас виникає потреба у документі, ми звертаємося до відповідної установи, яка дістає у себе з архіву інформацію і на її підставі надає нам довідку.

А от за допомогою проєкту «Цифрова держава» Дія ми зможемо в режимі онлайн зайти в будь-який з цих реєстрів і сформувати у себе на смартфоні чи комп‘ютері потрібний нам документ чи довідку. Для цього міністерства і відомства країни переводять інформацію зі своїх архівів у цифровий вигляд.

- Скільки українців користуються платформою Дія? Які послуги отримують і які найпопулярніші?

На сьогодні у мобільному застосунку маємо вже понад 10,7 мільйонів унікальних користувачів застосунку Дія та ще 10,9 мільйонів користувачів порталу. Тобто більше 20 мільйонів українців користуються екосистемою Дія.

Через застосунок Дія можна отримати більше 70 онлайн послуг, зокрема й такі як реєстрація нерухомого майна, витяг про земельну ділянку, допомога при народженні дитини, довідка про доходи, відкриття/закриття ФОП, відновлення та обмін посвідчення водія тощо.

Крім COVID-сертифікатів, найпопулярнішою є послуга по отриманню допомоги ФОПам і найманим працівникам. Тільки за 2 тижні 489 тисяч українців змогли податися на таку допомогу. Очікуємо також, що популярністю буде користуватися і послуга зі зміни місця реєстрації громадянина. Адже мільйон людей за рік змінюють його.

— В чому різниця послуг, які надаються в мобільному застосунку Дія та на порталі?

Якщо потрібно мати при собі якийсь документ, наприклад, при перетині кордону, то краще скачати його на смартфон і він завжди буде під рукою. А от документи, які мають більш складні форми, як наприклад дозвіл на будівництво тощо зручніше отримати на порталі з комп’ютера. Тож в мобільному застосунку зручніше отримувати більш оперативні послуги, а на порталі більш складні.

— Скільки всього буде доступно послуг у смартфоні українця? І які планується «підключити» найближчим часом? 

Зараз на порталі можна отримати онлайн понад 70 державних послуг, а в мобільному застосунку — доступ до 12 своїх цифрових документів та 12 послуг. Серед документів: ID-картка та закордонний біометричний паспорт, студентський квиток, посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, страховий поліс транспортного засобу, податковий номер (РНОКПП), свідоцтво про народження та довідка переселенця (ВПО), а також міжнародний, жовтий та зелений внутрішні COVID-сертифікати. Особливої уваги заслуговує революційна технологія Дія.Підпис — найзахищеніший електронний підпис просто у смартфоні.

Скільки всього буде послуг – складно сказати. В Україні за підрахунками є близько 2500 державних послуг. Крім того, що певні послуги вже не надаються, через відсутність єдиного довідника державних послуг трапляється так, що одна й та ж сама послуга може мати кілька назв. Наприклад, послуга з отримання паспорта громадянина має 48 назв. Зараз якраз формуємо цей довідник і тоді будемо знати напевно.

Найближчим часом плануємо запустити послугу зміни місця реєстрації громадянина. Це буде зручно, зокрема й для наших військовозобов’язаних, яким не потрібно буде відвідувати військкомати – Дія сповіщатиме Міністерство оборони про нову адресу проживання.

Згодом буде можливість отримувати сповіщення, якщо якась установа відкрила на ім’я людини кредит. Це має підсилити безпеку і надати можливість у разі чого одразу звернутися до відповідних установ.

Почалась інтеграція з судовою системою. Першою з’явиться послуга сповіщення про судові засідання. Всі ми знаємо, що раніше повістку можна було отримати і через тиждень після того, як засідання відбулося.

Далі будуть субсидії, пенсійні посвідчення тощо.

— Володимир Зеленський на початку свого президентства анонсував Державу в смартфоні. Прогнозували, що будь-яке спілкування із владою відбуватиметься просто натискаючи кнопки на екрані мобільного. Коли досягнемо цієї мети?

Плануємо, що до 2024 року всі 100% державних послуг будуть в онлайн на порталі і мобільному застосунку Дія. Але ми не зупиняємося на цьому. Паралельно наша команда впроваджує режим paperless, коли чиновник взагалі не вимагатиме від громадянина довідки чи документ: реєстри взаємодіятимуть між собою, а обмін інформацією відбуватиметься онлайн автоматизовано. Громадянин лише матиме кінцевий результат – необхідну йому послугу, для отримання якої і потрібна була б така довідка. А от сповіщення, хто з чиновників і яку саме інформацію про вас запитував, одразу надходитиме вам у Дію.

— Чому буває так, що застосунок може не підтягнути чи згенерувати певний документ, або вже наявний документ може зникнути?

Якщо запитувана вами інформація в реєстрах ще не оцифрована, або оцифровані матеріали містять помилки/не відповідають єдиним вимогам, – Дія не зможе підтягнути вам цей документ. Натомість, ми вкажемо,-де саме проблема. Виправивши інформацію у відповідному реєстрі, ви зможете отримати потрібний документ.

Наприклад, в архіві сервісного центру МВС інформація про отримання вами посвідчення водія у 1992 році може досі зберігатися у паперовій картотеці. Але, зайшовши на сайт установи, ви можете онлайн верифікувати свої дані. Виправленні дані автоматично оновляться у застосунку Дія.

Що ж до ситуації з COVID-сертифікатом, то проблеми пов’язані виключно з людським фактором: лікар, що робив щеплення, некоректно вніс дані про пацієнта чи вакцину, чи сімейний лікар не правильно «активував» вас в системі. Дія підкаже, що не так і до кого з них потрібно звернутися. Тому, отримавши щеплення у пункті вакцинації, людина може з волонтером у пункті підтримки Дія встановити застосунок і згенерувати сертифікат. А якщо щось не так, – повернутися до лікаря і той одразу виправить помилку.

А от зникнути згенерований документ може у кількох випадках: якщо після того, як ви отримали його на смартфон, в реєстрі відбулися зміни щодо вашої інформації; якщо ви довгий час не користувалися застосунком Дія чи не оновлювали його; та якщо була несанкціонована спроба сторонніх осіб отримати доступ до застосунку Дія на вашому смартфоні. Для цього при встановленні застосунку створюється захищене сховище, яке при загрозі такого доступу знищується разом з інформацією, що там зберігається. Після цього потрібно буде заново проходити повну і складну авторизацію, щоб застосунок впевнився, що це саме ви.

— То чи безпечна в такому разі Дія, якщо людина може втратити паспорт та інші документи?

Цілком безпечна, адже Дія не зберігає на вашому смартфоні оригіналів документу. Той же паспорт громадянина це лише інформація, яку ви отримали з реєстрів на свій запит.

На відміну від цифрового паспорту Дії, якщо громадянин втратить паспорт-книжечку, то шахраю не складно буде переклеїти фото, зімітувати відбиток печатки і отримати на ім’я його власника, наприклад, кредит. А якщо надаватиметься не оригінал, а ксерокопія паспорту, то ви ніколи не будете знати, яким життям живе ваш втрачений паспорт.

Натомість, якщо людина втратила телефон,-де встановлено застосунок, шахраю доведеться підібрати код до телефону, а потім підбирати складний код, щоб потрапити до застосунку. При трьох невдалих спробах вся інформація, що є у застосунку, знищується. Навіть якщо шахрай-геній і зможе з трьох разів відгадати код, то точно не зможе ні змінити фото, ні відтворити цифровий підпис власника.

До речі, в застосунку Дія є повна історія накладених вами цифрових підписів. Тобто ви завжди можете передивитися, коли і на якому документі ви підписалися, та маєте копію таких документів.

— Хто, окрім мене може переглядати мою інформацію в Дії?

Платформа Дія не зберігає жодної вашої інформації чи інформацію про вас. Інформація залишається у реєстрі, куди ви зверталися онлайн і отримали певну довідку. Усі довідки і документи залишаються і зберігаються у вас на телефоні. Також Дія не бачить, що зберігає ваш телефон у своєму застосунку. Вона лише надає вам зашифрований надійний канал, через який ви можете «поспілкуватися» з необхідним тримачем вашої інформації.

До речі, застосунок не запитує і не відслідковує й вашу геолокацію, а перед встановленням, перевіряє, чи немає на вашому смартфоні вразливості, яка може надати стороннім особам доступ до вашої інформації, що зберігається у вашому телефоні. І якщо такий недолік є, застосунок не встановиться.

— Якщо в людини немає комп’ютера чи інтернету, наприклад, в сільській місцевості? Або людина похилого віку і не розуміється на тому, як можна отримати послугу онлайн?

На сьогодні значна частина людей вперше починає користуватись застосунком, і багато хто стикається з певними труднощами. Зараз по всій країні у місцях наймасовішої вакцинації Мінцифри спільно з облдержадміністраціями, органами місцевого самоврядування відкриває пункти допомоги. Громадяни, які потребують допомоги, можуть звернутися до пунктів Команди підтримки Дії. На Хмельниччині функціонуватимуть 15 таких пунктів. Також ми запустили навчання для працівників ЦНАПів та бібліотек для всіх областей України. Вони проходять навчання, щоб допомогти українцям генерувати СOVID-сертифікати у Дії.

Волонтери допомагатимуть та надаватимуть покрокові роз’яснення щодо базових послуг як встановити та користуватися застосунком Дія. Якщо людина не має смартфона, команда підтримки допоможе створити власний кабінет громадянина на вебпорталі.

Наше міністерство започаткувало програму підтримки населення Дія.Цифрова освіта з освоєння навичок користування комп’ютером та смартфоном. Будь-яка людина зможе прийти навіть до сільської бібліотеки, скористатися комп’ютером та отримати фахову допомогу.

Держава вкладає кошти в те, аби покрити якісним інтернетом всю територію країни – кожний ЦНАП, бібліотеку, будинок культури, медичний чи освітній заклад тощо. Територіальні громади отримують субвенції з державного бюджету, аби забезпечити такі потреби. Наприклад, на Хмельницьку область в цьому році вже виділено таку субвенцію. Участь взяли 32 громади, які не були покриті інтернетом. Було укладено 135 договорів на загальну суму 13,9 млн гривень.

А от якщо людина бажатиме отримати довідку виключно в режимі «офлайн», то вона і надалі зможе відвідувати чиновника, адже всі послуги залишатимуться доступними і в такому режимі.

Спілкувався Олег Кравчук

Коментарі

Залишити коментар